joi, 17 mai 2007

mai intelege cineva ceva?

Ziarul Adevărul publică în ediţia on-line o informaţie neaşteptată: datele din sondajele Metro Media Transilvania sunt greşite. *** Informaţia a venit de la sociologul Mircea Comşa, reprezentantul Institutului Metro Media Transilvania. Acesta a precizat, într-o emisiune televizată că procentul de 77,1%, privind prezenţa estimată la referendumul de sâmbătă, a fost eronată. Contactat de Antena 3, sociologul Mircea Comşa de la Metromedia a confirmat că cifra s-ar putea dovedi exagerată. El a explicat că, de obicei, nu toţi cei care spun că vor merge la vot o şi fac până la urmă. Şi, potrivit estimării lui Comşa, valoarea reală a participării ar putea fi de doar 55-60 la sută.

Pina la urma care e estimarea de participare? De 55-60%? Sau 70%? Sau de fapt, ce mai conteaza. De precizat ca Metro Media Transilvania a fondat de Vasile Dancu. Membru din grupul de la Cluj. Opozant al lui Mircea Geoana. E mai clar? Evident, nu

18 comentarii:

Mihai spunea...

Am stat si am analizat la rece si apoi m-am gandit cu ce ma afecteaza pe mine, ca end-user aceasta stire: la vot cu mine, poate reusim si le dam sondajele astora peste cap de tot si il radem de la presedentie pe "suspendatu'".

Cu respect...

OANA DESPA spunea...

maria, eu nu mai inteleg nimic. deloc. o sa vedem cati or sa vina la vot, pana la urma care sunt procentele oficiale date de astia?

maria spunea...

de afectat nu cred ca ne afecteaza. decit ideea. ca nne bazam pe niste sondaje pe care nici macar cei care le fac nu le confirma

andrei spunea...

de ce ne bazam pe sondaje ?? sa inteleg ca mergem cu turma ? personal nu ma uit la sondaje decat ca la o curiozitate. practic sondajele astea sunt asemanatoare cu cotele de la pariurile sportive (de fapt sunt foarte asemanatoare in sensul ca se bazeaza pe niste legi statistice). daca as juca la pariuri in nici un caz nu as paria la fiecare meci pe echipa cu cota mai mica (cea care teoretic statistic ar trebui sa castige). in cazul pariurilor sportive as merge pe varianta pe care o vad eu castigatoare in acel moment. la fel si la votul de sambata... pacat ca nu e o varianta x la acest vot (unde x = sa ii trimitem pe toti 323 la plimbare ... plus restul colegilor :)) 323 = 322+Basescu )

maria spunea...

nu, ziceam ca jurnalist. sau de politicieni. ei isi fac niste calcule, niste estimari, apropo de optiunile de vot.

Iorga spunea...

Nu ca as fi de la Adevarul, ca scriu pe media nu pe politic. Dar am terminat sociologie. Si, intr-adevar majoritatea sondajelor, fie ele politice, fie nu, sufera de sindromul "raspunsului asteptat". Exista tendinta paturii mijlocii si joase din punct de vedere intelectual sa nu-si asume propria parere si sa dea raspunsul "corect". De la 77% la 50-60% e insa cam mult. Din amintiri imi vine ca eroarea data de acest sindrom e undeva intre 5 si 10%.

maria spunea...

da, marja de eroare e imensa.

andrei spunea...

ca student la statistica as zice ca marja eroarea asta e rezonabila in conditiile date. e adevarat ca "raspunsul corect" modifica cifra cu 10% dar mai sunt si alte elemente care influenteaza rezultatul. nu stiu exact pe ce esantion s-a facut sondajul si ce fel de sondaj a fost (stratificat / cuiburi / ...) dar o eroare de 2.5% e normala. 77% - 2.5 - 10 =64.5%. pana la 60% nu mai e mult. din nefericire nu am urmarit exact cum au fost formulate intrebarile din sondaj, dar si formularea intrebarilor poate sa mai genereze o mica eroare. (nu stiu daca ati auzit de exemplul cu calugarii la manastire. primul intreaba : pot sa fumez in timp ce citesc Biblia si i se raspunde NU, al doilea intreaba : pot sa citesc Biblia in timp ce fumez si i se raspunde DA.... aceeasi intrebare, rezultate diferite).

ziarist spunea...

Stii care-i partea mai trista? Ca MMT-ul a calculat intentia de vot la demitere din 77,1%! Cand trebuia s-o calculeze din cei 55%( cat preconizeaza MMT-ul ca vor veni la vot). Asta inseamna ca tot sondajul e dat peste cap. Si eu cred ca aici trebuie accentuat.

andrei spunea...

nu stiu daca neaparat tot sondajul este dat peste cap. pana la urma putem sa presupunem (conform legilor statisticii) ca din cei 20% care au zis ca vor merge la vot si de fapt nu vor merge la vot x% au zis ca ar fi votat da si 100-x% ar fi votat nu (unde x este exact cifra data de sondaj pentru 77% ... nu am retinut cat a fost aceasta cifra si nu mai stau sa o caut). normal ca daca mai introducem si datele astea in ecuatie marja de eroare mai creste putin si atunci ajungem la acelasi rezultat la care ajungeam daca intrebam pe strada 100 de oameni ... adica un rezultat FOARTE RELATIV. diferenta este ca daca mergeam pe strada asta nu ne costa decat 10 RON (un suc, un pachet de tigari, o bucata de hartie si un pix) si o ora de plimbare (plus 5 minute sa numaram liniutele pentru da/nu respectiv ma prezint/nu ma prezint) pe cand asa s-au platit ceva mai multi bani si analiza a durat mult mai mult. oricum deoarece comentariile mele au avut o tenta usor rautacioasa la adresa unor profesionisti si deoarece trebuie sa fim impartiali si echidistanti ... ... ... lipsa de inspiratie ... ... asa, deci cum ziceam ... traim intr-o tara frumoasa si in plus se mai intampla chestii d-astea si prin alte tari :))

alex cantuniari spunea...

Explicatia lui Comsa e absolut cretina. Si sa-i dea cineva sociologului lu' peste explicatia cuvantului ''sondaj'', macar din DEX, daca nu aia detaliata, care sa tina de meseria lui. Oricum, il compatimesc pe ala care inca mai crede in sondaje.

andrei spunea...

sunt persoane care inca mai cred si in Mos Craciun. de ce nu ar crede in sondaje ?? :D

victor ciutacu spunea...

Ia uite, Marie, cine a aprins fitilu':
http://www.ciutacu.ro/index.php?itemid=89

maria spunea...

nu toata lumea e geniala victor. eu doar tind spre acolo. motiv pentru care te las sa anunti rezultatul votului :))

Stefan Beldie spunea...

Evident, nu.

Anonim spunea...

Chiar Victor, estimeaza rezultatul, sa stiu si eu ce fac de saptamana viitoare :))
Luiza

Victor Ciutacu spunea...

castiga Jucatorul; parerea mea.

maria coman spunea...

io nu fac estimari. ca de obicei gresesc