joi, 18 iulie 2013

Cum pot fi opriti criminalii de pe sosele. Nu, nu e cliseu

Pentru ca au fost in ultima vreme extrem de multe accidente care puteau sa fie prevenite, m-am gandit ca o discutie scurta cu Titi Aur n-ar strica. Pe Titi Aur il stie toata lumea ca si campion de raliuri, mai putini cred ca il stiu ca om care se ocupa de cursuri de conducere preventiva. Pe care eu ma gandesc foarte serios sa le fac, poate in toamna asta. 

1. Ce inseamna conducere preventiva si care ar fi lucrurile pe care un proaspat sofer ar trebui sa le stie, dar nu le-a invatat

A conduce intr-o maniera care scade sansele de a cauza sau de a deveni implicat intr-un accident, pe orice ruta, in orice conditii si oriunde in lume. sunt foarte importante urmatoarele lucruri:
. a. - pozitia corecta la volan
        - pozitia corecta a manilor pe volan
        - pozitia corecta a picioarelor pe pedale
    b. - regula celor 2 secunde - distanta fata de masina din fata trebuie sa fie de minimum 2 sec - maximum 4 sec
    c. - regula fermoarului - intrarea succesiva a vehiculelor, daca respectarea regulilor de prioritate nu este posibila
    d. - importanta utilizarii centurii de siguranta atat pentru locurile din fata cat si pentru locurile din spate
    e. - respectarea vitezei legale - pentru ca la peste 60 km/h impact frontal sau lateral cu un obstacol fix nu exista sanse de supravietuire

3. De ce cursuri de conducere preventiva si cat costa
 Cursurile de conducere defensiva au rolul de a te face un sofer mult mai constient. Atat partea teoretica, cat si partea practica aduc un plus de informatii, dar si trag un semnal mare de alarma asupra pericolului la care suntem expusi in trafic. 
    Costul unui curs de conducere defensiva costa intre 120-150 Eur/pers.

3. Care ar fi principalele cauze ale accidentelor din Romania
. Desi suntem tentati sa acuzam lipasa infrastructurii, majoritatea accidentelor, peste 95%, se produc datorita factorului uman. Avem multe accidente pentru ca avem putina educatie.....rutiera

4.  ce prevad legislatiile din alte tari in domeniul rutier, apropo de conducerea preventiva. spuneati ca de exemplu in austria sunt obligatorii cursurile
 In primul rand in alte tari exista scoli de soferi, si nu ca la noi, scoli de luat permisul. Legea obliga diferite categorii de conducatori sa faca periodic, la un an sau max. 2 ani, cursuri de conducere defensiva. In Austria este obligatoriu ca la 6 luni dupa obtinerea permisului de conducere sa faci un curs de conducere defensiva. In multe tari pentru a reduce pedeapsa administrativa, in cazul unei abateri, esti indemnat catre cursurile de conducere defensiva. Se utilizeaza orice metoda pentru a fi cat mai multi conducatori auto care participa la cursurile de conducere defensiva.

5. . ce ati schimba in sistemul romanesc- cod rutier, scoli de soferi, etc
a. Programa scolilor de soferi
       - gradul de pregatire al instructorilor auto
    b. Obligativitatea efectuarii periodice, a cursurilor de conducere defensiva, cel putin pentru urmatoarele categorii de soferi: 
       - purtatorii de girofar (politie, ambulanta, pompieri, servicii speciale, etc)
       - transport produse periculoase
       - transport persoane (autobuze, microbuze, taxi, etc)
       - instructorii auto
       - companii care utilizeaza masini de serviciu
   c. Inasprirea sanctiunilor
   d. RCA pe CNP si nu pe masina
Detalii despre cursuri gasiti aici
Accidente in ultima saptamana : 
- o femeie depaseste neregulamentar un TIR, intra in masina ambasadorului Romaniei la Viena, fiul acestuia moare, restul familiei ajunge la spital
- un barbat intoarce pe autostrada, 6 persoane sunt ranite
- un barbat decide sa ignore barierele de la soseaua Petricani, e spulberat de tren.

Victimele accidentelor rutiere 2012
-2.040 persoane decedate
-8.848 răniţi grav
sursa: IGPR

Accidente de circulaţie 2012
9.355
sursa: IGPR

SANCŢIUNI ÎN DOAR DOUĂ ZILE

-26.681 de amenzi de circulaţie
- 1.100 permise de conducere suspendate
- 500 de certificate de înmatriculare retrase
sursa: IGPR


CAUZELE ACCIDENTELOR RUTIERE

1. Viteza neadaptată la condiţiile de drum sau trafic
2. Traversarea neregulamentară
3. Neacordarea de prioritate pietonilor
4. Neacordarea priorităţii vehiculelor
sursa: IGPR


6 comentarii:

marilena spunea...

Maria, poate ar fi necesara o campanie pe toate canalele media pentru introducerea in legislatia rutiera a propunerilor domnului Titi Aur. Si in plus, introducerea in programa scolara, la liceu, ma gandesc, a cursurilor obligatorii de legislatie rutiera.
In anii 80 era o scoala de soferi f. serioasa, cu ore de legislatie, mecanica, poligon, traseu .... Se dadea chiar si un examen de absolvire a scolii, inainte de examenul cu politia. Era f. greu de trecut. Nu mai spun ce greu se intra( proba eliminatorie de indemanare, test psihologic, simulator...) Interesati-va la cei care au facut scoala pe Socului, inainte de a se muta pe Ilioara...
O seara buna

Anonim spunea...

Din propria experienţă, cauzele principale ale majorităţii accidentelor sunt, în ordine:
- necunoaşterea legislaţiei rutiere (în mod special, a regulilor de acordare a priorităţii)
- incompetenţa (lipsa aptitudinilor de conducător auto) cauzată de numărul insuficient de ore de conducere, în şcoală (şi, în unele cazuri şi după, la cei ce nu posedă un autovehicul un timp îndelungat după obţinerea permisului) sau de delăsarea instructorului (din lipsă de chef sau şpagă primită pentru a termina mai repede)
- teribilismul (mai ales la proaspeţii şoferi sau la "copiii de bani gata", de obicei odrasle de parveniţi cu lipsuri grave în educaţie)
- circulaţia cu un autovehicul cu defecte majore - multe din bemveurile sau merţanele aduse de afară sunt, de fapt, varză, dar vopsite frumos de par noi.

Acestea sunt adevăratele cauze. Neadaptarea vitezei sau neacordarea de prioritate doar o rezultantă a acestora.
Să recunoaştem, majoritatea n-avem habar să conducem o maşină.
În mare parte se aplică şi pietonilor, care ar trebui, şi ei, educaţi conform regulamentului rutier, devreme ce sunt participanţi la trafic.

Anonim spunea...

Numai cu autostrazi, restul e doar vorbarie goala si apa la moara militienilor care stau la panda in boscheti!

Ioana spunea...

Ar trebui inceputa o campanie nationala, cat mai suntem in viata, noi, astia de ne dam seama de neregulile de pe sosele! Spoturile/panourile publicitare cu mesaje gen "alege viata, condu preventiv..." nu au niciun efect - bani aruncati degeaba

DC spunea...

Exact ceea ce a afirmat cineva mai sus - cursuri rutiere si pentru pietni. Am trait pe pielea noastra cum o femeie cu copild e mana s-a aruncat efectiv in fata masinii, covinsa ca e trecere de pietoni. dar era semnul de pre-semnalizare, nu trecerea propriu-zisa.

In rest...ce conducere preventiva, cand si culoarea rosie a semaforului a devenit optionala (cel putin in Bucuresti) ?!

DC spunea...

Inclusiv pietonii ar trebui sa faca cursuri rutiere...ni s-a intamplat ca o femeie cu copil de mana sa se arunce in fata masinii, convinsa ca e trecere de pietoni. Dar era triunghiul rosu de pre-semnalizare, nu trecerea propriu zisa.